Emballage en statiegeld, een verborgen kostenpost?
Emballage is vaak een onderschatte kostenpost in de horeca. Maar waarom is het nu belangrijk?
Wat is nou emballage?
Emballage bestaat uit alles wat met verpakking van een product te maken heeft en is eigenlijk een waarborgsom die u betaald. Vaak als de emballage weer terug gaat naar de leverancier krijgt u de waarborgsom weer terug. Emballage kan opgedeeld worden in 2 groepen:
Eenmalige
Dit is emballage dat geen waarde meer heeft na gebruik zoals:
- Emmers
- Dozen
Meermalige
Verpakking dat vaker gebruik kan worden en mits in goede staat nog waarde heeft zoals:
- Pallets
- Kratten
- Flessen
- Fusten
Waar gaat het mis?
Het komt nog regelmatig voor dat de inkoop van emballage wordt ingevuld bij de groep inkopen op de verzamelrekening emballagekosten. Dit komt omdat dat que verwerking sneller en makkelijker is. Het komt dan neer dat het op een tijdelijke tussenrekening staat.
Aan het einde van het jaar wordt dan het geld van deze rekening afgehaald en overgeboekt naar de voorraadrekening. Het eventuele voorraadverschil blijft dan staan op de rekening emballagekosten.
Maar wat is dan nu het probleem? Het probleem is dat bij grote verschillen het ongewenst uw (bruto winstmarge) verlaagt. Ook is het niet duidelijk als het niet per soort wordt geadministreerd hoeveel statiegeld er nou eigenlijk nog in bedrijf ronddwaalt.
Zorg er dus voor dat emballage direct op uw voorraadrekening geboekt wordt zodat u gelijk kan af lezen uit uw boekhouding welke en hoeveel er nog uit staat. Deze stemt u dan af met uw huidige voorraad. Zo kan u bij verschillen gelijk nagaan waar het fout is gegaan.
Voorraadrekening | Administratieve voorraad | Werkelijke voorraad |
Bierfusten a € 30,- | € 600,- | € 300,- |
Het verschil is gelijk af te lezen namelijk € 300,-. Misschien bent u vergeten de 10 volle fusten ook mee te tellen? Zo kan u dus makkelijker terugvinden waar het verschil inzit.
Breuk/verlies wat dan?
Soms komt het voor dat door breuk of verlies niet alles kan worden teruggestuurd. De kosten behoren dan thuis onder de groep opslag- en emballagekosten.
Let op: wees hierop alert zodat deze kosten niet komen in de geboekte inkopen.
Tip: controleer of de ingeleverde emballage ook op uw factuur appart vermeld staat en niet wordt verrekend met ingekochte producten. Het geboekte emballagesaldo moet namelijk afnemen dit kan niet als het niet als het niet op de factuur staat.