Trends en informatie over en rondom strandpaviljoens

24
mei

Trends en informatie over en rondom strandpaviljoens

Gepubliceerd op mei 24, 2019 in Blogs, Nieuws horeca

Ontwikkelingen rondom strandpaviljoens
De afgelopen vijf jaar is het aantal strandpaviljoens in Nederland toegenomen van 396 naar 413 paviljoens. Opmerkelijk is dat de groei voornamelijk komt door strandpaviljoens in niet-kustprovincies. Volgens het NBTC Holland Marketing werd in 2017 de kust door 2,6 miljoen buitenlanders bezocht. Momenteel hebben 164 strandpaviljoens een jaarrondvergunning.

Daarnaast zien we een groeiende interesse in de samenleving voor alles wat buiten is (terrassen, festivals, bbq, buitenkeukens) en wordt ook slapen op het strand steeds populairder. Daarentegen wordt verwacht dat de groei van paviljoens vooral buiten kustprovincies zal doorzetten, omdat deze niet te maken hebben met de natuurbeschermingswet en bestemmingsplannen. Hierdoor geldt er vaak een maximum aantal paviljoens per strand/kustgebied.

Aandacht voor schone stranden (Ouddorp winnaar 2018), initiatieven als ‘Green Deal Schone stranden’ en ‘Grondstofjutters’ waar ondernemers, overheid en strandbewoners de handen in één slaan zorgen er voor dat er steeds meer aandacht is voor het milieu op en rond het strand. De roep om vermindering van plastic (rietjes, bakjes) en gebruik van afbreekbare materialen neemt verder toe. Als ondernemer kun je hier natuurlijk op inspelen. Gebruik bijvoorbeeld gejutte materialen bij de inrichting, en kies voor kartonnen verpakkingen in plaats van plastic. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor rietjes van bamboe in plaats van plastic rietjes. Bamboe is én goed het voor milieu, en het ziet er tof uit!

Alcoholvrij en cocktails, hoe combineer je dit?
De vraag naar natuurlijke en gezonde voeding neemt toe. Tegelijkertijd is het in om cocktails te drinken . Deze twee trends komen samen in de nieuwe ‘Be -Mocktails ’ oftewel de ‘natuurlijke mocktails’. Deze mocktails zijn 100% natuurlijk en alcoholvrij. Het drankje is verkrijgbaar in drie smaken. Ook nieuw is Seedlip, ’s werelds eerste gedistilleerde niet – alcoholische drank, die het steeds groter wordende dilemma van ‘wat te drinken als je niet drinkt’ oplost. Een Seedlip & Tonic is een mooie vervanging van de immens populaire Gin & Tonic.

Borrelsnacks
Op het gebied van borrelsnacks is Nederland ook weer een tof product rijker. FrietHoes, een frietproducent, heeft in de Dutch Design Week de ‘Frietballetjes’ geïntroduceerd. Deze zijn gemaakt van de resten die overblijven bij het produceren van de verse friet van FrietHoes zijn De Balletjes de ideale borrelsnack.

Social media inzetten om het jonge publiek aan te trekken
Bijzondere gerechten, bijzondere plekken, bijzondere freakshakes en/of ijsjes, of iets totaal anders? Het gaat erom dat je gasten er graag foto’s van plaatsen op hun Instagram account. Gratis reclame! Daar kun je wel een mooie muurschildering voor laten maken, schommels voor ophangen of bijzondere gerechten voor serveren toch? Of een romantisch plekje creëren waar het ideaal is om foto’s te maken tijdens zonsondergang? Je zou zelfs een fotograaf voor de opening kunnen huren en er een evenement van maken, om jezelf zo nog meer “in the spotlight” te zetten!

Groei strandpaviljoens

Top 10 2013 2018 Stijging/daling
Den Haag 70 68 -3%
Zandvoort 30 36 20%
Veere 24 30 25%
Bergen 21 22 5%
Sluis 13 17 31%
Schouwen-Duiveland 16 16 0%
Noordwijk 15 18 20%
Katwijk 16 16 0%
Rotterdam 17 15 -12%
Texel 13 14 8%
Totaal 235 252 252

Bron 1: HorecaDNA
Bron 2: Spronsen

Bron: www.spronsen.com